Specifieke reflectie

Ondernemende houding school

Een van de eerste punten die horen bij een ondernemende houding is "Wordt gestimuleerd door concurrentie, wil beter zijn dan anderen.". Ik denk dat dit uberhaupt niet zo zeer van toepassing is op mij als persoon, echter was dit op school ook niet het geval. Er zijn een aantal andere jongens die richting dezelfde cijfers hebben gehaald, verder niet veel anderen. Er was dus niet veel concurrentie, en zo heb ik het ook nooit ervaren. Daarbij zijn mijn cijfers voldoende geweest en had ik niet de behoefte om beter te presteren dan anderen. Ook heb ik er niet voor gezorgd dat ik mijn taken snel af had of snel aan de slag ben gegaan. Deels omdat ik niet gepusht werd met moeilijke opdrachten of tijdrovende opdrachten. Met individuele opdrachten komt het puur en alleen aan op mijzelf. Hier hoor ik zo goed mogelijk een opdracht uit te voeren met eigen initiatief. Ik heb gemerkt dat tijdens deze opdrachten (voornamelijk CMV) ik exact hetzelfde heb gedaan als op de middelbare school, namelijk uitstellen. Ik heb elke keer op tijd de opdrachten ingeleverd, begrijp me niet verkeerd, echter ik ben wel elke keer zo laat mogelijk begonnen. Tijdens de les kregen we vaak wel wat tijd om te werken, wat ik ook niet altijd optimaal benut heb. Achteraf had ik deze tijd vaker en beter moeten benutten, en/of eerder moeten starten met het maken van deze opdrachten. Nu was het elke keer een hele dag van tevoren bezig met de opdracht, terwijl ik dit prima had kunnen verspreiden over de lessen en weken die we kregen voor de opdracht. Al is het wel zo dat ik zonder lessen nog niet wist hoe precies verder te werken. Met CMV 10 moesten we bijvoorbeeld een PowerPoint maken, zonder uitleg had ik er zelf niet uitgekomen, of had het veel langer geduurd. Dus om tot een conclusie te komen, had ik in de lessen mijn tijd iets optimaler kunnen besteden en meerdere dagen mijn tijd kunnen nemen om aan de opdracht te werken.

Ondernemende houding stage

Ik heb tijdens mijn stageperiode meerdere taken gekregen om uit te voeren. Van tevoren heb ik een klein stappenplan gekregen om structuur te brengen aan mijn vier weken stage. Echter zijn dit richtlijnen, zoals "een analyse van verschillende sociale mediakanalen". Dit is natuurlijk een vrij breed begrip, en aan mij de taak geboden om dit zo goed mogelijk uit te voeren. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en veel nuttige bronnen en informatie verzameld om hier een conclusie uit te trekken. Op sommige momenten had ik het gevoel dat ik niks meer kon vinden qua bron, of dat ik klaar was. Alleen is er altijd wat te doen in het bedrijfsleven. Ik ben op dit soort momenten toch weer aan de slag gegaan en heb elke keer weer nieuwe informatie gevonden. Zonder gelijk naar mijn stagebegeleider te gaan, omdat dit niet mogelijk was door afspraken of omdat hij druk bezig was. Wat ik hiervan geleerd heb is dat er altijd wat te doen is en dat ik niet zomaar makkelijk op kan geven. Het belangrijkste bij deze ervaring is doorzettingsvermogen. In de toekomst zou ik dit wellicht weer zo aanpakken, of tijdig een afspraak maken met mijn stagebegeleider om het gemaakte werk te bespreken en vervolg te geven aan de opdracht.

Professionele houding school

Tijdens de lessen op school sta ik altijd open voor vragen of help ik klasgenoten als zij mij nodig hebben. Ook denk ik dat ik tijdens de lessen een positieve indruk heb achtergelaten met zowel persoonlijkheid als kennis. Tijdens het kiezen van groepjes voor project 30 werd ik ook als tweede gekozen, door sterke cijfers en door hoe ik ben als persoon. Het belangrijkste aspect hierbij is dat ik altijd een open houding heb tegenover anderen, en altijd bereid ben anderen te helpen. In de toekomst blijf ik dit doen, nog vaker en beter dan nu. Ook ben ik tijdens dit project een stuk meer op de voorgrond getreden dan ik normaalgesproken zou doen. Tijdens taken verdelen of keuzes maken bijvoorbeeld. Hier achtte ik het nodig om op de voorgrond te treden, om zo op die manier het beste resultaat uit onze groep te halen. Hiernaast heb ik ook de andere groepsgenoten de ruimte geboden om zich uit te spreken of zich te mengen in de discussie, keuzes of taakverdeling. Ook heb ik mij open opgesteld tegenover alle oprechte kritiek en / of feedback die ik gekregen heb het afgelopen schooljaar. Vanuit deze feedback kan ik inzien hoe ik bepaalde situaties behandeld heb, en hoe ik dit een volgende keer beter zou kunnen doen. Ik heb dit jaar geen zeer grote ontwikkel- of verbeterpunten gekregen van groepsgenoten tijdens projecten, echter wel kleine punten waar ik mijzelf op kon verbeteren. Bijvoorbeeld meer mijn mening uitspreken en meer laten weten wat ik aan het doen was tijdens het project. Naarmate het jaar en project vorderde ben ik steeds beter gaan uitvoeren. Op deze manier heb ik met oprechte kritiek en feedback mezelf kunnen ontwikkelen en verbeteren. Op persoonlijk vlak heb ik niet altijd consistent dezelfde kwaliteit geleverd. Een grote factor hierin is dat ik sommige vakken een stuk minder interessant vond dan anderen. Hierbij komt ook nog dat ik aan het begin van het jaar nog motivatie had om het schooljaar te halen. Op een gegeven moment heb ik deze motivatie laten varen toen bleek dat het allemaal zeer makkelijk ging. Dit heeft er voor gezorgd dat ik minder mijn best heb gedaan en dus niet elke keer een zo goed mogelijk eindproduct heb afgeleverd. 

Professionele houding stage

Op professioneel vlak tijdens mijn stage heb ik aan het begin gefocust op het leren kennen van iedereen op kantoor. Dit door middel van mijzelf aan iedereen voor te stellen en kennis te maken. Ook gedurende de stage heb ik regelmatig met meerdere collega's gepraat over werk, studie en hobby's om zo een relatie op te bouwen. Hiernaast stond ik altijd open om te helpen of ergens aan bij te dragen waar ik dat mogelijk kon. Het is belangrijk dat ik dit blijf doen. Er valt altijd meer te leren over een persoon of nieuwe personen te leren kennen. Ik heb altijd geluisterd naar wat mij verteld werd en ben altijd vriendelijk geweest naar mijn stagebegeleider en/ of collega's. Ik ben elke dag op tijd geweest op kantoor. Tijdens gesprekken met mijn stagebegeleider heb ik altijd open gestaan voor feedback en of kritiek op mijn werk. Hieruit kan ik mijn gemaakte werk aanpassen en op die manier het beste resultaat neerzetten voor het bedrijf. Bij deze gesprekken heb ik goed geluisterd en aantekeningen gemaakt voor na het gesprek. Aan de hand hiervan heb ik achteraf zo goed mogelijk mijn werk aan kunnen passen. Hiernaast heb ik er voor gezorgd dat ik geen werk laat evalueren door mijn stagebegeleider waarbij ik vind dat de kwaliteit niet optimaal genoeg was. Uiteraard heeft mijn stagebegeleider hier weer een andere kijk op dan ik, en zijn we samen tot een kwalitatief stuk werk gekomen. Op het gebied van relatiebeheer had ik wellicht nog beter mijn best kunnen doen. Ik heb iedereen op kantoor leren kennen, echter weet ik verder niet heel veel van hun leven naast kantoor. Dit is iets waar ik meer aandacht aan had kunnen besteden, maar ook iets wat ik in het dagelijks leven niet veel anders had gedaan. Dit alles maakt dat ik tijdens mijn stage een professionele houding aan heb genomen. Wat ik ook gerealiseerd heb is dat een professionele houding ook ingaat op het nemen en omgaan met verantwoordelijkheid en vertrouwen. Ik heb gezien dat het belangrijk is dat ik mijn afspraken na kom en duidelijk communiceer. Op die manier ben ik te vertrouwen en zo ben ik ook serieus genomen. Ik ben er vaak op tegen geweest; reflecties. Echter ben ik tijdens mijn stage in gaan zien dat het schrijven van een reflectie, of praten over gemaakt werk / gebeurtenissen, kan helpen in mijn eigen ontwikkeling. Op deze manier wordt je je bewust van eigen handelen, en van wat er goed en / of slecht gaat. 

Overtuigende houding school

In de lessen heb ik weinig interactie met docenten als het gaat om lesstof. Dit omdat ik wellicht een antwoord niet exact wist, of omdat het me niet genoeg interesseerde. Met het vak Finance had ik dit echter een stuk meer omdat ik dit ook daadwerkelijk leuk vond, en er een goede docent voor de klas stond. Hier heb ik met overtuiging antwoorden gedeeld omdat ik ook wist dat deze goed zouden zijn. En vaker dan niet was dit ook het geval. Ik ben blij dat ik hier overtuigd was van mijzelf en eigen kunnen. Met terugwerkende kracht had ik dit natuurlijk vaker kunnen doen en ook bij andere vakken. Wat ik vooral mee moet nemen uit deze ervaring is dat ik ook zonder het altijd zeker te weten antwoorden kan geven of vragen kan stellen aan de docenten. Dit is iets wat ik in de toekomst beter kan doen. Tijdens projecten heb ik ook kunnen werken aan mijn overtuigende houding. Bij het eerste project was dit niet echt van toepassing omdat dit deels individueel was met de video. Ook heb ik in het eerste project niet echt initiatief hoeven nemen. Bij de andere projecten moest ik een stuk meer initiatief nemen. Voornamelijk bij project 30 was dit nodig. Er zat weinig initiatief in de groep, en ik vond dat ik dan maar het voortouw moest nemen. Niet een rol die ik gewend ben of ik graag invul, in dit geval was het nodig. Op het vlak van presenteren heb ik niet zozeer extra stappen gezet, wel heb ik mijn niveau op peil kunnen houden door middel van meerdere presentaties tijdens het jaar. Wat ik wel verbeterd heb is het presenteren zonder tekst. Hiermee bedoel ik het volgende. Vaak is het het geval dat ik bij een presentatie een stuk tekst maak met wat ik wil vertellen, maar vervolgens leer ik dit uit mijn hoofd en stamp ik het op tijdens het presenteren. Ik heb gemerkt dat het presenteren een stuk makkelijker gaat als je weet waar je het over hebt zonder het leren van een stuk tekst. Wat dat betreft hebben de projecten mij wel geholpen met presenteren. Omdat we een aantal weken bezig waren met een project, wist ik tijdens de presentatie prima wat ik moest zeggen, puur omdat ik een tijd bezig ben geweest met het onderwerp. Dus qua presentatievaardigheden ben ik enigszins verbeterd in dat opzicht. Dit zorgde er ook gelijk voor dat hetgeen wat ik vertelde, overtuigend en duidelijk over kwam op het publiek. 

Overtuigende houding stage

Ik ben vier weken aan de slag geweest met mijn stageopdracht. Deze opdracht hield in om door middel van non-paid content positieve aandacht op Saemen te richten. Hiervoor heb ik analyses gemaakt, onderzoek gedaan, enquêtes gemaakt, content gemaakt en uiteindelijk heb ik dit mogen presenteren aan alle medewerkers van het bedrijf. Het is een goede en nuttige opdracht geweest voor mij, waarbij ik verschillende inzichten opgedaan heb van sociale media en verschillende soorten content. Echter heb ik deze opdracht niet voor niets uitgevoerd en zou het natuurlijk geweldig zijn als er echt iets gedaan zou worden met mijn input. Tijdens de eindpresentatie heb ik mijn bevindingen en content gepresenteerd aan al mijn collega's, waarbij ik natuurlijk geprobeerd heb te overtuigen van mijn gemaakte content en dat deze content op het LinkedInaccount van Saemen gepusht kan worden. Als ik terugkijk op deze presentatie heb ik mijn uiterste best gedaan om zo goed en duidelijk mogelijk mijn bevindingen uit te leggen. Ik had niet zeer lang de tijd, omdat er gewerkt moest worden op kantoor, dus ik heb het kort maar krachtig gehouden. Het belangrijkste wat ik uit deze ervaring mee heb genomen is dat het belangrijk is om luid en duidelijk te praten en kort uitleg te geven om de aandacht van de mensen vast te houden. Wat ik anders zou doen in de toekomst is niks. Ik zou hetzelfde doen. Ik heb mezelf goed voorbereid op de presentatie, en doordat ik veertig uur per week aan mijn opdracht heb gewerkt, kon ik alles goed en duidelijk uitleggen, tezamen met gestelde vragen.

Nieuwsgierige houding school

Ik heb dit jaar tijdens lessen van gastsprekers geen vragen gesteld. Vaak wist ik geen goede vraag te verzinnen voor de gastsprekers. Dit op zich is niet erg, echter heb ik op momenten dat ik wel een goede vraag kon bedenken, ook geen vraag gesteld. Achteraf had ik dit natuurlijk gewoon moeten doen, of na afloop naar de gastsprekers toe gaan. Wat belangrijk is om mee te nemen naar volgende lessen, is ook al wil of durf ik geen vraag te stellen vanuit het publiek, ik na afloop naar de gastspreker toe loop of een bericht stuur. De gastsprekers staan er vaak ook alleen omdat zij graag hun kennis willen delen met ons. Dit is ook een teken vanuit mij dat ik geïnteresseerd ben in wat ze te vertellen hebben. Ook had ik achteraf al meer kunnen doen. Soms was van tevoren al bekend wie de gastspreker zou zijn en waar het over gaat. Ik had dus al voorbereidingen kunnen treffen en vragen kunnen bedenken waar ik ruim de tijd voor had om over na te denken. In de toekomst kan ik een stuk zelfbewuster aan de slag gaan met de nieuwsgierige houding, met name zoals ik zojuist beschreven heb. Ook is het een vaardigheid waar ik altijd iets aan zal hebben. 

Nieuwsgierige houding stage

Ik ben van mezelf op zich een sociaal persoon, dit kan soms wel anders zijn in een nieuwe omgeving. Een eerste dag stage kan daarom lastig zijn. Ik heb de eerste dag mijzelf voorgesteld aan iedereen op kantoor en verteld wat ik ga doen de komende maand. Ik heb ook met verschillende collega's gesprekken gevoerd over wie ik ben, maar ook wie zij zijn. Op deze manier leer je elkaar gelijk kennen en is het een stuk minder ongemakkelijk op de werkvloer. Naarmate ik er langer zat, zat ik steeds meer op mijn plek en heb ik het zeer naar mijn zin gehad deze maand. Ik ben tevreden met mijzelf dat ik iedereen gelijk heb leren kennen om zo de stageperiode voor mijzelf en anderen gemakkelijker en leuker te maken. In de toekomst zou ik dit op dezelfde manier aanpakken. Voorstellen, een praatje maken en hiermee mijzelf en anderen op hun gemak stellen. Ook heb ik tijdens stage mijn opdracht een aantal keer nieuwsgierig moeten zijn. Tijdens het onderzoeken van verschillende sociale mediakanalen had ik soms het gevoel dat ik genoeg had gedaan. Vaker dan niet had ik het hierbij gelaten, nu heb ik hier nog extra bronnen bij gezocht om het onderzoek zo compleet en goed mogelijk te maken. Ook na het eerste onderzoek heb ik mijn stagebegeleider gestuurd wat ik gemaakt had. Hier heeft hij naar gekeken en het 'beoordeeld' met tips en feedback, maar ook met wat goed was aan mijn werk. Dit heeft geholpen om mij aan te zetten beter werk te leveren. Al met al heb ik tijdens mijn stage veel nieuwe mensen leren kennen, en mijzelf ontwikkeld op de nieuwsgierige houding.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin