Algemene ontwikkeling & reflectie per houding
"Hoe vind ik zelf dat ik mij heb ontwikkeld op deze houding in dit studiejaar?"
In een jaar kan er veel gebeuren, en daarmee ook veel ontwikkeld worden. Een jaartje ouder, een jaartje wijzer zegt men vaak. Hieronder heb ik beschreven hoe ik mijzelf ontwikkeld heb in het afgelopen studiejaar op basis van vier houdingen: Professioneel, Ondernemend, Overtuigend en Nieuwsgierig.
Professioneel
Op professioneel vlak ben ik zeker vooruit gegaan t.o.v. vorig jaar. Tijdens stage is deze houding met name verbeterd. Op school hoefde ik op gastlessen na, en een beetje normaal gedrag niet zeer professioneel te zijn. Met stage heb ik op kantoor gewerkt met zo'n veertien collega's. Mijn stagebegeleider heeft zelf een aantal bedrijven, dus hier wordt van mij ook zeker verwacht dat ik mijzelf professioneel gedraag. In gesprekken met mijn stagebegeleider o.a. , maar ook met andere collega's. Hiernaast ben ik ook zeker klantgericht. Deze term is ook van toepassing op mijn stage, al heb ik niet met klanten gewerkt. Wel heb ik een stukje service verricht voor mijn stagebegeleider en ben ik altijd vriendelijk en positief geweest. Tijdens de stage is er ook een groot stuk relatiebeheer geweest. Ik heb veel nieuwe personen leren kennen en tijdens de vier weken mijn relatie met deze personen verbeterd. Los van deze professionele ervaringen heb ik ook geleerd hoe belangrijk het is om persoonlijk betrokken te zijn binnen een organisatie. Het is belangrijk om toegankelijk te zijn voor andere collega's en om een gezonde ontspannen sfeer te creëren. Op deze manier wordt er hard gewerkt en is er ook plezier in het werk. Mijn proactieve houding en betrouwbaarheid werden ook zeer gewaardeerd tijdens mijn stage. Ik heb vooruitgedacht over mijn eigen opdracht en hoe dit tot een best mogelijk resultaat kon komen. Dit deed ik om mijn stagebegeleider tevreden te maken met mijn werk en inzet, maar ook om te laten zien dat ik het in me heb om goed werk te leveren zonder elke keer om hulp te vragen als ik iets niet wist. Ik was ook betrouwbaar in het opzicht dat ik elke dag keurig op tijd ben geweest, en dat mijn stagebegeleider mij zelfstandig aan het werk heeft gelaten om vervolgens te zien dat ik de gewenste resultaten had behaald. Tijdens gesprekken met mijn stagebegeleider ben ik erachter gekomen dat mijn werk nog steeds verbeterd kon worden. Logisch, omdat ik een stuk minder ervaring heb met het vak en bedrijfsleven. Echter heb ik er wel voor gezorgd dat ik zo goed mogelijk met zijn feedback aan de slag ben gegaan. Door mijn stage ben ik er uiteindelijk achter gekomen wat mijn sterke punten zijn op professioneel vlak.
Nieuwsgierig
Ik heb mijzelf op het gebied van nieuwsgierig goed kunnen ontwikkelen dit afgelopen jaar. Aan het begin van het jaar stelde ik weinig tot geen vragen aan docenten of gastsprekers. En klopt, dit is niet zozeer sterk toegenomen, echter heb ik tijdens mijn stage wat meer vragen kunnen stellen. Dit komt doordat dit vaak een op een kon gebeuren, iets wat mijn persoonlijke voorkeur heeft. Ook heb ik de tijd gehad om na te denken over vragen en over het gesprek. Een voorbeeld hiervan is dat ik met de directeur van Saemen een halfuur gesprek heb gehad over mijn opdracht, en een opdracht die redelijk parallel loopt met mij voor de directeur. Maar tijdens dit gesprek heb ik ook de kans gekregen om zijn verhaal te horen, hoe het is om een bedrijf te beginnen en wat hier allemaal bij komt kijken. Iets wat ik zeer interessant vind, en daarmee ook makkelijker om vragen over te stellen. Tijdens lessen heb ik weinig vragen gesteld aan docenten, dit komt echter ook doordat ik simpelweg niks te vragen had over de lesstof en het allemaal goed begreep. Als het aankomt op gastsprekers vind ik het lastig om direct daar vragen bij te verzinnen. En daarmee bedoel ik goede vragen waar ik echt iets van kan leren. Waar ik wel verbeterpunten zie voor mijzelf is het feit dat ik ook een bericht had kunnen sturen na afloop van de gastles. Ik heb alleen Peter van de eerste gastles toegevoegd op LinkedIn, verder heb ik hier geen actie ondernomen. Ruimte voor verbetering dus. Daarnaast heb ik ingezien dat een nieuwsgierige houding niet puur draait om vragen stellen. De houding draait ook om het zoeken naar mogelijkheden om te groeien, beter te worden, buiten mijn standaard interacties om. Wat ik tijdens mijn stage nog wel eens na heb gelaten is het extra verdiepen in het vak en de opdracht. Dit komt deels door de aard van de opdracht. Ik ben erachter gekomen dat het onderwerp van de opleiding en stage toch niet in mijn straatje past, wat maakte dat ik een stuk minder geïnteresseerd was in het vak en mij niet verdiept heb in de opdracht. Begrijp mij niet verkeerd, ik heb de opdracht naar behoren uitgevoerd, echter ik heb niet dat tandje extra gegeven. Wat ik ook een belangrijk onderdeel vind van een nieuwsgierige houding is het feit dat ik relaties kan aangaan en onderhouden. Van nature is het onderhouden van relaties nooit mijn sterkste eigenschap geweest, echter vindt ik het wel zeer leuk om nieuwe relaties op te bouwen. Mijn nieuwsgierige houding is dit jaar misschien niet heel sterk verbeterd, wel ben ik een stuk bewuster geworden van wat deze houding in houdt en hoe ik hierop in kan spelen. Ook weet ik binnen de houding waar mijn verbeter- en ontwikkelpunten liggen.
Overtuigend
Mijn overtuigende houding is naar eigen mening het minst sterk gegroeid afgelopen studiejaar. De criteria voor een overtuigende houding suggereren wel dat ik stappen gemaakt heb binnen deze houding. Om te beginnen mijn presentatievaardigheden. Ik ben nooit een fan geweest van presentaties. Op de middelbare school ben ik wel een stuk beter en comfortabeler geworden in het geven van presentaties. Dit heb ik mee kunnen nemen naar de hogeschool. Ik probeer bij presentaties zo goed mogelijk mijn boodschap over te brengen. Dit door middel van geen tekst op het bord en / of onthouden van tekst. Op deze manier is de presentatie zo natuurlijk mogelijk en komt alles wat ik vertel duidelijk over. Verder ondersteun ik dit met een duidelijke stem en handgebaren. Dit gaat hand in hand met het volgende waarop ik ontwikkeld heb dit jaar, en dat is uitdrukkingsvaardigheid. Ik ben goed in staat om een boodschap over te brengen aan het publiek tijdens een presentatie. Ook luister is altijd graag naar anderen om te horen wat zij te vertellen hebben om hier vervolgens mijn mening over te geven. Als het dus aan komt op overtuigingskracht deel ik mijn mening graag. Ik duw echter niet mijn mening door als dit ongepast is of niet goed voelt, en soms moet ik mijn mening bijstellen na gepaste kritiek. Wat ik ook gemerkt heb is dat het belangrijk is om in groepsverband een overtuigende houding te hebben. Tijdens discussies is het van belang dat ik mijn eigen mening duidelijk en gestructureerd breng, en daarbij weet te onderbouwen met argumenten. Hierbij moet ik anderen de ruimte geven om hun eigen mening te geven en met mij te argumenteren over het onderwerp. Al met al ben ik op deze houding niet zo zeer ontwikkeld, omdat ik de meeste eigenschappen van deze houding al goed onder controle had.
Ondernemend
Ik ben ervan overtuigd dat ik in dit afgelopen jaar sterk gegroeid ben op ondernemend gebied. Op de middelbare school had ik vaak dat ik niet de leiding hoefde te nemen, en dat vond ik prima. Met projecten op de hogeschool was dit wel nodig. Mede omdat klasgenoten mij vaak aankeken met vragen of problemen tijdens een project. Ook zat er weinig actie in de klas, waarbij het bij projecten dus wel nodig was om de leiding te pakken. Bij project 30 was het bijvoorbeeld zo dat niemand echt het woord nam voor de taakverdeling, en toen heb ik dit opgepakt omdat ik wel vind dat er actie ondernomen moet worden. Als het aankomt op taken uitvoeren, zit ik niet graag stil. Tijdens stage ben ik aan de slag gegaan met het uitvoeren van een analyse, namelijk welk social media platform het beste zou werken voor Saemen. Op sommige momenten wist ik even niet waar ik precies verder zou moeten of wat ik moest doen. Een uur stilzitten is echter ook geen optie, en dus moest ik wel aan de slag en vond ik toch altijd weer een bruikbare bron of een andere taak zoals een enquête maken. Beide van deze voorbeelden dragen bij aan mijn ontwikkeling op ondernemend vlak. Verder heb ik geleerd dat een ondernemende houding niet pur sang betekent dat ik initiatief moet nemen. Ook moet ik verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ik maak en het werk dat ik lever. Tijdens projecten is het vaak het geval geweest dat ik niet wist hoe bepaalde keuzes zouden uitpakken. Met de sneakergame is dit het duidelijkst aan te merken. Er is van tevoren niet te zeggen of een keuze goed of slecht is. Wel is het belangrijk om zo goed mogelijk een keuze te maken en hiervoor verantwoordelijkheid te nemen. Ook heb ik ingezien dat mijn ondernemende houding niet alleen relevant is bij schoolwerk of stage, maar als algemene vaardigheid in mijn dagelijks leven. Proactief bezig zijn met nieuwe dingen (leren) kan handig zijn in elk aspect op dagelijkse basis.
